How to do stock inventory in excel.
How to prepare stock sheet in excel.
There are all types of industries, or any company manufacturing goods. All these require a store to keep the raw material. Maintenance of all mechanical items and electric items. There is a store department to store all these items. There is an account of these items in the store that which item arrived and when the item was issued. And to which department it was issued. How much is that item currently flowing in the store after it's been issued. For all these, a stock sheet is kept in the store, which keeps all this information. Today we are discussing the same. The material is received in the stores department, after which it is stored with complete details. Like- GRN/MRN.
Now it is time to put the data in excel.
First of all, we have to take a file in excel. In excel file we have to create format on stock sheet. Whatever be the format, you have to prepare it keeping your requirement in mind.
Like: -
The excel stock sheet format is as follows. We will do the formula on the sheet. The formula will use SUMIF, SUM, and VLOOKUP.
We will use three sheets for stock sheet in excel.
|
Item Code |
Item
Category |
Item Name |
UOM |
LOCATION |
Average Monthly Consumption |
Opening Stock |
Stock In Hand |
Stock Data Sheet
|
Division |
SUPPLIER
NAME |
Received
(GRN NO) |
Received (GRN Date) |
Item Name |
UOM |
Quantity |
Material Received Data
Sheet. =+SUMIF(J:L,C3,L:L)
|
Issue
No |
Date
Issue |
Division |
Department |
Item
Name |
UOM |
Quantity |
Material Issue Data
Sheet. =+SUMIF(I:K,B3,K:K)
एक्सेल में स्टॉक इन्वेंट्री कैसे करें। एक्सेल में स्टॉक शीट कैसे तैयार करें.
यहां हर तरह के उद्योग हैं, या सामान बनाने वाली कोई कंपनी है। इन सभी के लिए कच्चा माल रखने के लिए स्टोर की आवश्यकता होती है। सभी यांत्रिक वस्तुओं और विद्युत वस्तुओं का रखरखाव। इन सभी वस्तुओं को स्टोर करने के लिए एक स्टोर डिपार्टमेंट होता है। स्टोर में इन वस्तुओं का लेखा-जोखा होता है कि कौन सी वस्तु कब आई और कब जारी की गई। और किस विभाग को जारी किया गया था. जारी होने के बाद वह वस्तु वर्तमान में स्टोर में कितनी प्रवाहित हो रही है। इन सबके लिए स्टोर में एक स्टॉक शीट रखी जाती है, जिसमें ये सारी जानकारी रहती है। आज हम उसी पर चर्चा कर रहे हैं. सामग्री भंडार विभाग में प्राप्त की जाती है, जिसके बाद इसे पूर्ण विवरण के साथ संग्रहीत किया जाता है। जैसे- जीआरएन/एमआरएन.
अब बारी आती है डेटा को एक्सेल में डालने की।
सबसे पहले हमें एक्सेल में एक फाइल लेनी होगी। एक्सेल फाइल में हमें स्टॉक शीट पर फॉर्मेट बनाना होता है। फॉर्मेट कोई भी हो, आपको इसे अपनी जरूरत को ध्यान में रखकर तैयार करना होगा.
पसंद करना: -
एक्सेल स्टॉक शीट प्रारूप इस प्रकार है। हम शीट पर फॉर्मूला बनाएंगे. सूत्र SUMIF, SUM और VLOOKUP का उपयोग करेगा।
हम एक्सेल में स्टॉक शीट के लिए तीन शीट का उपयोग करेंगे।
1. पहली शीट का नाम स्टॉक डेटा शीट होगा।
2. दूसरी शीट का नाम मटेरियल रिसीव्ड डेटा शीट होगा।
3. तीसरी शीट का नाम मटेरियल इश्यू डेटा शीट होगा।
Use Formula and format: -
=+(G5)+(SUMIF('Material Receiving '!C:E,'Item Stock '!C5,'Material Receiving '!E:E)-(SUMIF('Material Issue'!B:D,'Item Stock '!C5,'Material Issue'!D:D)))
No comments:
Post a Comment