Introduction to Corrective Action Preventive Action (CAPA)
Corrective Action Preventive Action (CAPA) is a process which investigates and solves problems, identifies causes, takes corrective action and prevents recurrence of the root causes. The ultimate purpose of CAPA is to assure the problem can never be experienced again. CAPA can be applied in many disciplines.
(CAPA) एक ऐसी प्रक्रिया है जो समस्याओं की जांच करती है और हल करती है, कारणों की पहचान करती है, सुधारात्मक कार्रवाई करती है और मूल कारणों की पुनरावृत्ति को रोकती है। CAPA का अंतिम उद्देश्य यह आश्वासन देना है कि समस्या को फिर कभी अनुभव नहीं किया जा सकता है। CAPA को कई विषयों में लागू किया जा सकता है
What is CAPA?
The CAPA requirement applies to manufacturers of medical devices and compels them to include CAPA in their quality management system (QMS).
CAPA आवश्यकता चिकित्सा उपकरणों के निर्माताओं पर लागू होती है और उन्हें अपने गुणवत्ता प्रबंधन प्रणाली (QMS) में CAPA को शामिल करने के लिए मजबूर करती है।
CAPA is split between two distinct but related functions.
1. Corrective Action (CA) is an extension of Root Cause Analysis. The first goal of CA is to find the root cause, base event or error that preceded the problem. The second goal is to take action directed at the root cause or error.
करेक्टिव एक्शन (CA) रूट कॉज एनालिसिस (RCA) का विस्तार है। Corrective action का पहला लक्ष्य मूल कारण, आधार घटना या त्रुटि का पता लगाना है जो समस्या से पहले था। दूसरा लक्ष्य मूल कारण या त्रुटि पर निर्देशित कार्रवाई करना है।
2. Preventive Action :-
The primary goal of preventive action is to inform an organization and prevent the problem from returning in other facilities lines or products.
निवारक कार्रवाई का प्राथमिक लक्ष्य एक संगठन को सूचित करना और समस्या को अन्य सुविधाओं की रेखाओं या उत्पादों में लौटने से रोकना है।
Why Implement Corrective Action Preventive Action (CAPA)
Identifying the root cause of failure is a key tenet of any effective QMS. When a problem occurs, it is often just a symptom of the real issue. Symptoms can be treated but finding out why the symptom is experienced is the true purpose for implementing CAPA. Failure to implement an effective Corrective Action Preventive Action process is a violation of FDA regulations defining Good Manufacturing Practice (GMP).
विफलता के मूल कारण की पहचान करना किसी भी प्रभावी क्यूएमएस का एक प्रमुख सिद्धांत है। जब कोई समस्या होती है, तो यह अक्सर वास्तविक मुद्दे का एक लक्षण होता है। लक्षणों का इलाज किया जा सकता है, लेकिन यह पता लगाना कि लक्षण का अनुभव क्यों है सीएपीए को लागू करने का सही उद्देश्य है। एक प्रभावी सुधारात्मक कार्रवाई निवारक कार्रवाई प्रक्रिया को लागू करने में विफलता एफडीए के नियमों का उल्लंघन है जो गुड मैन्युफैक्चरिंग प्रैक्टिस (जीएमपी) को परिभाषित करता है।
1. Verification of a CAPA system procedure(s) that addresses the requirements of the quality system regulation. It must be defined and documented.
एक CAPA प्रणाली प्रक्रिया का सत्यापन जो गुणवत्ता प्रणाली विनियमन की आवश्यकताओं को संबोधित करती है। इसे परिभाषित और प्रलेखित किया जाना चाहिए.
2.Evidence that appropriate sources of product and quality problems have been identified.
सबूत है कि उत्पाद और गुणवत्ता की समस्याओं के उपयुक्त स्रोतों की पहचान की गई है।
3.Nonconforming product, quality problems and corrective / preventive actions have been properly shared and included in management review.
गैर-अनुरूपण उत्पाद, गुणवत्ता की समस्याएं और सुधारात्मक / निवारक कार्यों को ठीक से साझा किया गया है और प्रबंधन समीक्षा में शामिल किया गया है।